‘Stel een duidelijk participatietraject vast’, adviseert de Gemeentelijke Ombudsman van Rotterdam in haar rapport ‘van recreant naar participant’ van 1 juli 2021. Een half jaar daarvoor had de gemeente de bewoners van het Recreatieoord medegedeeld dat de gemeente het park ging verkopen. Het exploiteren van een vakantiepark is geen kerntaak van een gemeente, vindt het College. De recreanten verenigden zich en komen in opstand. Ze eisen dat de voorgenomen verkoop van tafel gaat en vragen om een open dialoog. Regionale en landelijke media besteden uitgebreid aandacht aan ‘de strijd om de houten kampeerstad van Rotterdam aan Zee’.
De gemeente volgt de aanbevelingen van de Ombudsman op en vraagt Maatschap voor Communicatie, onder de vlag van Publiquest, om een uitdagend traject van ‘omgekeerde participatie’ op te zetten. Met de gemeente als financieel opdrachtgever en de recreanten en de Gebiedscommissie als inhoudelijk opdrachtgever, begeleiden we hen om tot een gedragen toekomstvisie te komen, waar iedereen achter kan staan.