Wat is de vraag?
Breed gedragen beleid vereist een constructieve dialoog met alle betrokken partijen. Betrokken bedrijven, NGO’s en andere stakeholders zijn uitgenodigd hun kennis, visie en energie in te brengen en te delen. Het risico bestond dat de stakeholders overvraagd werden en het onduidelijk zou zijn wat er met hun bijdrage gedaan werd. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft ons gevraagd om dit proces optimaal te begeleiden.
Wat doen wij?
Het hele beleidstraject hebben we ondersteund met een heldere en transparante communicatie-aanpak over het beleidsevaluatie- en onderzoeksproces.
Onze aanpak verliep langs drie sporen:
- Effectieve en zorgvuldige communicatie richting stakeholders
- Dialoog en consultatie
- Goede informatievoorziening
Effectieve en zorgvuldige communicatie
In het traject naar vernieuwd beleid werden veel partijen bevraagd en betrokken: onderzoeksbureaus voerden een diverse onderzoeken uit en ook het ministerie vroeg regelmatig om input en reflectie van bedrijven, NGO’s en brancheverengingen.
Message house
Daarom hebben wij eerst gezorgd voor een eenduidig verhaal over dit evaluatie- en consultatietraject. Dat hebben we gedaan door samen met beleidsadviseurs van het ministerie een message house op te stellen. Dat is een praktische methode om een overkoepelend verhaal te bouwen. We hebben daarmee ook voor een helder en meer aantrekkelijk verhaal gezorgd waarin niet alleen de ‘onderzoeks- en beleidsfasen’ werden genoemd, maar vooral ook de waarom, waartoe en met wie-vragen werden beantwoord. Het message house hebben we steeds actueel gehouden en aangescherpt naarmate het project een nieuwe fase in ging. Zo blijft het verhaal helder en eerlijk.
Animatie, hand-outs en updates
Het message house vormde ook de basis voor diverse middelen. We hebben aan het begin van het project een animatie ontwikkeld dat uitlegt wat IMVO inhoudt en hoe bedrijven kunnen meedenken over vernieuwd beleid. Daarnaast hebben we de onderzoekers voorzien van een hand-out over het project en duidelijke teksten over de andere onderzoeken. Vervolgens zorgden we gedurende het hele proces voor zorgvuldige communicatie richting de betrokken partijen: waar staan we nu in het proces, wat zijn de vervolgstappen, waar zijn de onderzoeksrapporten en verslagen van bijeenkomsten te lezen, etc.
Dialoog en consultatie
Als stakeholders worden uitgenodigd voor een consultatiesessie, dan is het van belang dat die bijeenkomst ook iets oplevert waar het ministerie wat mee kan. Wij hebben daarom advies en ondersteuning gegeven over werkvormen en het programma van deze consultatiebijeenkomsten. Vervolgens hebben we gezorgd voor een goede terugkoppeling van de resultaten richting deelnemers. Toen er door de corona-crisis geen fysieke bijeenkomsten konden plaatsvinden, hebben we het ministerie geholpen om de consultaties online door te laten gaan. We hebben sommige van deze online bijeenkomsten ook gefaciliteerd.
Tijdens de hele opdracht zijn we een kritische sparringpartner voor het projectteam geweest en hebben oog gehouden voor positie, verwachtingen en belangen van stakeholders én het ministerie.
Goede informatievoorziening
We hebben ervoor gezorgd dat informatie over het project en het proces online bij de Rijksoverheid te vinden is. Wij hebben deze pagina up-to-date gehouden en gezorgd dat nieuwe onderzoeksrapporten, kamerbrieven en andere relevante documenten daar te vinden zijn. Betrokken partijen zijn regelmatig via een mail van de projectleider bijgepraat, waarbij wij adviseerden over de kernboodschap en de juiste tone-of-voice.
Vormgeving beleidsnota
Het resultaat van het evaluatie- en consultatietraject heeft een goed doordachte beleidsnota opgeleverd waarin het ministerie een ‘mix aan maatregelen’ beschrijft. Wij hebben geholpen om deze, op papier, ingewikkelde maatregelen visueel aantrekkelijk te presenteren. Samen met de vormgevers van VormVijf hebben we een praatplaat en visualisatie ontwikkeld met de herkenbare stijl van het project. Dat alles is ook weer terug te vinden in de vormgeving van de uiteindelijke beleidsnota die naar de Tweede Kamer is gestuurd.
Facts & Figures
- Deze opdracht voeren we uit onder de vlag van Publiquest in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.
- Voor deze opdracht hebben we samengewerkt met VormVijf, Tobias Bos Mediaproducties en Soundfocus.
- In oktober 2020 heeft het kabinet de hoofdlijnen van vernieuwd beleid vastgesteld en naar de Tweede Kamer gestuurd.
- Lees meer over Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/internationaal-maatschappelijk-verantwoord-ondernemen-imvo