Betere matches tussen werkzoekenden en werkgevers
Professionals in de 35 arbeidsmarktregio’s in Nederland werken hard om betere matches tussen werkzoekenden en werkgevers te maken. Er zijn op het moment veel banen en er zijn genoeg mensen die willen werken. Ondanks deze gunstige omstandigheden blijft het een weerbarstige opgave. Er is veel afstemming nodig tussen gemeenten, lokale politiek, UWV, GGZ, werkgeversservicepunten, werkzoekenden, werkgevers, jobcoaches en onderwijsinstellingen.
De vraag is dan ook: hoe kunnen professionals in de regio’s beter samenwerken en van elkaar leren? Als Maatschap begeleiden we de arbeidsmarktregio’s in het voeren van het goede gesprek hierover. Ook coördineren we de landelijke communicatie over regionale goede voorbeelden en dilemma’s.
Landelijke leeragenda
Elke arbeidsmarktregio heeft een actieplan gemaakt met maatregelen om de matching te verbeteren. Zoals: gemeenten en UWV brengen personen in hun bestanden in beeld en het onderwijs ontwikkelt bijscholings- en omscholingsroutes. Samen met onze partner Lysias Advies hebben wij met Synthetron een peiling gehouden om te onderzoeken welke vragen in de regio’s spelen. Wat blijkt: de vragen lijken erg op elkaar, maar de lokale en regionale omstandigheden zorgen er voor dat de uitvoering verschilt. Dat is interessant, want dat betekent dat de regio’s van elkaar kunnen leren. Via de landelijke leeragenda helpen we om kennis over de 8 meest voorkomende thema’s op te bouwen, uit te wisselen en toe te passen. Voorbeelden zijn: competentiegericht werken, grote werving en open hiring.
Ook organiseren we veel intervisiebijeenkomsten waarin we een georganiseerd gesprek tussen professionals uit de arbeidsmarktregio’s begeleiden. Dit wordt erg gewaardeerd: “Het is een cadeau. Je krijgt feedback van je collega’s waaruit je veel respect merkt.”
Communicatiestrategie en uitvoering
De arbeidsmarktregio’s worden landelijk ondersteund door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, VNO-NCW, De Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt, de Vakbeweging, UWV en VNG via het programma Perspectief op Werk. Wij ondersteunen dit programma met gerichte communicatie over nieuwe werkwijzen en communicatie om verandering te realiseren.
We hebben een contentstrategie ontwikkeld die we in 2020 en 2021 ook uitvoeren. Dit houdt in dat we voorbeelden van ervaringen, successen en dilemma’s in de arbeidsmarktregio’s ophalen en breed delen. Deze voorbeelden gaan altijd over het samen verbeteren van werkwijzen zodat meer mensen kunnen deelnemen aan de arbeidsmarkt. We hebben een communicatie community met medewerkers van alle landelijke partners van Perspectief op Werk opgezet, zodat zij de successen en dilemma’s van de regio’s ook in hun netwerken kunnen verspreiden. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van de communicatie toolkit, met onder andere een message house, Q&A en handleiding voor het uitwerken van voorbeelden.
We doen deze opdracht onder de vlag van onze coöperatie Publiquest.