De vraag
Het hoofd communicatie van de gemeente Rotterdam vroeg ons de bouwstenen voor een nieuwe Rotterdamse communicatievisie op te halen. Binnen de gemeente, maar vooral ook daarbuiten. Aan ons de uitdaging in coronatijd een participatief proces te ontwerpen én te begeleiden.
Onze aanpak
Op basis van drie toekomstscenario’s voerden we online gesprekken over de rol en meerwaarde van communicatie bij het realiseren van de ambities van de stad. Om zoveel mogelijk perspectieven te belichten spraken we heel verschillende groepen mensen. Binnen de gemeente waren dat bijvoorbeeld wijknetwerkers, projectmanagers en dienstverleners. Daarbuiten ging het om inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Die inzichtrijke gesprekken leverden veel bouwstenen op voor de communicatievisie. Inwoners waren bovendien positief verrast dat de gemeente zo open het gesprek met hen aanging.
De uitkomsten van alles gesprekken hebben we met 150 communicatieprofessionals van de gemeente Rotterdam in een online CommTalk besproken. Aan de hand van stellingen via Mentimeter, korte interviews met communicatieprofessionals en interactie via chatvragen leidden we het gesprek over de communicatieafdeling van de toekomst en scherpten we de bouwstenen verder aan.
Het resultaat
Door de kennis van de inwoners van de stad te benutten bij het bouwen aan een communicatievisie hebben we niet alleen kwalitatief hoogwaardige bouwstenen opgehaald, maar is ook draagvlak verdiend voor het resultaat: een Rotterdamse communicatievisie die dadelijk erkend en herkend wordt door zowel de stad als de gemeente. Dat moet leiden tot Rotterdammergerichte communicatie die aantoonbaar bijdraagt aan de opgaven waar de stad voor staat.