Hét strategisch adviesbureau voor communicatie en participatie
17-08-2020 | blog

Hoe je een succesvolle dialoog met je omgeving voert

"Ze luisteren niet"

Een boze buitenwereld die niet bereid is te luisteren naar de goede argumenten die jij keer op keer aandraagt. Ontspoorde bewonersbijeenkomsten. Boze brieven op het bureau van de wethouder. Ontevreden raadsleden. Het leven van een projectleider gaat niet altijd over rozen. Herkenbaar? Lees dan verder. Want een succesvolle dialoog met je omgeving is wel degelijk mogelijk. Maar dat vraagt om te beginnen iets van jou.

oleg laptev QRKJwE6yfJo unsplash 111931925008

Stop met toeteren

Als expert ken jij de ins en outs van je project. Daar wil je natuurlijk graag over vertellen. Maar de valkuil is dat je dan vooral gaat toeteren. Andere mensen die van jouw project hebben gehoord hebben vaak hele andere wensen of zorgen. Het is daarom belangrijk om te beginnen met luisteren. Daarmee voorkom je veel weerstand. Daarna kun je op basis van wat je hebt gehoord ook jouw verhaal vertellen. Mensen staan dan veel meer open voor wat jij te vertellen hebt.

Boosheid is betrokkenheid

Boosheid wordt vaak als iets negatiefs gezien. Onterecht, want boze mensen zijn vaak de meest betrokken mensen. De kunst is alleen om die boosheid om te buigen naar constructieve betrokkenheid. Dat begint met je verplaatsen in de leefwereld van de ander. Waar komt die woede vandaan? Vaak is er een geschiedenis die je niet kent, maar die wel invloed heeft op jouw project. Doorvoel de pijn van de ander en neem dat als vertrekpunt voor het gesprek.

Jouw project verdient aandacht

Jouw project is relevant voor de omgeving. Hoe meer mensen zich ermee willen bemoeien, des te groter is de betrokkenheid. Dat is dus hartstikke positief. Toch zijn er ook mensen die zich niet zo laten horen, maar wel iets vinden. Betrek die ook door te variëren in de vormen die je kiest om mensen te bereiken. In de huidige tijd blijkt online participatie bijvoorbeeld hele mooie resultaten op te leveren.

De buitenwereld weet meer dan jij

Hoewel jij natuurlijk heel veel weet over jouw project, kan één iemand maar een deel van de werkelijkheid zien. Verschillende perspectieven brengen je project verder. In je omgeving zit heel veel kennis en ervaring die jou kan helpen bij het verbeteren van je plan en het voorkomen van problemen. Waarom zou je die niet benutten?

Draagvlak verdienen

Draagvlak creëren kan niemand, maar je kunt het wel verdienen. Door goed te luisteren, emoties op waarde te schatten, verschillende mensen te betrekken en hun kennis en ervaring te benutten. Dat geeft jou en je project een boost en zorgt voor een tevreden omgeving en opdrachtgever. Wie wil dat nou niet?

 

Benieuwd hoe wij draagvlak verdienen voor onze opdrachtgevers? Lees dan eens over onze aanpak bij het Centrumplan Gilze, de warmtevisie voor Lansingerland en de Oostvaardersplassen.

 

Wil je nóg meer weten over participatie? Goed nieuws! Want op 8 september organiseerden wij het webinar “Haal meer uit participatie”. Kijk het webinar terug via www.mvc.nl/webinar-haal-meer-uit-participatie of kijk voor meer over participatie op www.mvc.nl/participatie

Nieuwsgierig geworden en wil je meer weten?

Elkaar zien en spreken, dat werkt natuurlijk het best. Neem daarom contact op met Remmert van Haaften.Ja, ik wil contact