Hét strategisch adviesbureau voor communicatie en participatie
23-10-2019 | blog

Het zijn net mensen

black background cell phone cellular 2818118 111957757145

Waarom er wél plek is voor bedrijven op internet

“Bedrijven hebben geen plek op het internet” werd mij verteld tijdens mijn Master Communicatiewetenschap aan de Universiteit Twente, gebaseerd op een artikel uit 2011 van Fournier & Avery. Vreemd. Ik zoek namelijk graag informatie op over bedrijven via verschillende social media platformen en vind het een grote afknapper wanneer ze niet te vinden zijn. Ook wanneer ik kijk naar de accounts die ik volg via mijn persoonlijke Instagram account, of pagina’s die ik ‘leuk vind’ op Facebook, zie ik toch een hoop bedrijven. Waarom zoek ik hen dan op? Waarom volg ik hen als er eigenlijk toch geen plek is voor ze? En waarom steken zij zoveel moeite in social media strategieën? Zonde van hun tijd en geld zou je zeggen. Toch?

 

Fournier en Avery legden uit dat het internet was ontworpen voor mensen en het verbinden met elkaar, niet met “namaak mensen”. Klopt. Met de opkomst van het internet veranderde de rol van brandmanagers dan ook. Niet zij, maar het publiek ging bepalen of bedrijven bestaansrecht hebben op het internet. Organisaties gingen binnen no-time van hero naar zero. Maar zoals het gaat in de snel ontwikkelende wereld van het internet en social media is dit alweer achterhaald. Er wordt inmiddels zoveel content gecreëerd dat het grootste grut razendsnel in de krochten van onze tijdlijnen verdwijnt. Om écht op te vallen moet je dan ook flink je best doen.

 

Met het internet en social media is de roep om transparantie groter geworden. Het aanbod aan informatie groeit al decennialang exponentieel. Ondanks dat een groot deel in de wirwar van alle content verdwijnt, biedt het organisaties veel mogelijkheden om op een nieuwe manier in contact te komen met hun doelgroepen. Mensen zijn nieuwsgierig van aard en willen graag weten wat er speelt bij organisaties die zij ‘leuk’ vinden. En dat niet alleen. Als organisatie wil je zijn waar je publiek is: online. Door in te zetten op een transparant medium als social media, voed je hun nieuwsgierigheid en is de kans op het creëren van sympathie rondom je organisatie en het juist laden van je merk een stuk groter geworden. Ook biedt het de mogelijkheid om real-time met je publiek in gesprek te gaan. Door de beweging naar social media staan bedrijven figuurlijk weer dichter bij de het publiek. Nu nog de spannende stap maken om dit letterlijk te doen. 

 

Bedrijven claimen hun bestaansrecht dus weer. En ik geef ze groot gelijk! Door hun klantenservice te verhuizen naar social media, maar ook door inkijkjes te geven achter de schermen is het is net of je bij hen in de ‘huiskamer’ zit. Deze ontwikkeling biedt legio mogelijkheden om de verbinding te zoeken met je publiek. Meer dan ooit zijn bedrijven ‘écht menselijk’ geworden. En ze zijn nog lang niet uit uitgeëvolueerd. Er is dus zeker wél plek voor bedrijven op internet en vooral op social media! Managers: ga vooral aan de slag met een social media strategie. En iedereen: ga bedrijven volgen, want ze hebben zeker wat te bieden! Het is namelijk tijd om de échte verbinding met elkaar te (her)vinden.